joi, 4 octombrie 2012

Paul Gottereau petitionar

Am dat peste un document din 1884. Este vorba despre o petitie a unor cetateni din strada Victoria pentru a se schimba numele acelei strazi din cauza coincidentei de nume cu Calea Victoriei dar si din cauza apropierii prea mari de aceasta artera, ceea ce marea confuzia pentru cei ce cautau adresa. Dintre cele trei variante de nume propuse a fost aleasa cea care cinstea un loc legat de Razboiul de Independenta - orasul Corabia. Asa ca cei ce gasesc numele strazii Corabia pe stampila lui Paul Gottereau sa nu isi inchipuie ca strada se referea la un nume legat de navigatie in mod direct ci doar indirect.
 
Un plan din 1869 pentru exact zona in discutie ne arata cum stateau lucrurile atunci si ne indica si strada respectiva, cu numele Victoria impunsa de mine cu o sagetica. Am marcat cu puncte traseele rectificate sau deschise pentru reconfigurarea zonei din 1870 pe cand Alexis Godillot avea treaba la realizarea pavajelor si a imprejmuirii Gradinii Episcopiei. Ma refer la strada Franklin redirectionata la insistentele lui Constantin Boerescu ce-si cumparase teren acolo si si-a facut casa apoi - actualul restaurant Cina. Si ma refer la straduta Constantin Exarcu ce s-a deschis in perioada interbelica.Pe plan am mai plasat un "A" pe locul ocupat azi de Atheneu.


 
M-am uitat insa mai atent la petitia cu pricina si am vazut ca era semnata de un personaj tragic, un anume Constantin Porroineanu. Langa el am recunoscut alte doua semnaturi, una a generalului Gheorghe Adrian (care avea proprietatea aproximativ in locul unde s-a demolat o cladire foarte frumoasa, unde isi avusese sediul central PRM) si alta a lui Paul Gottereau, despre care stiam ca avea casa si atelierul la numarul 7 dupa cum ne arata stampila de mai sus. Nu stiu cine este al patrulea semnatar.


Dupa razboi strada s-a redenumit Gabriel Peri iar astazi poarta numele Georges Clemenceau.
Probabil ca nimeni n-a stiut ca aceasta era una dintre acele strazi care cinsteau memoria victoriilor din 1877-1878 ...

2 comentarii:

  1. Cea de-a patra semnătură aparține doctorului G. Stoicescu, locuia la nr. 5, lângă Poroineanu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, asa este, multumesc! M-am dumirit si eu ceva mai tarziu, cand am si postat un articol suplimentar (iata ca sunt 10 ani de atunci ...):
      https://a-craciunescu.blogspot.com/2012/10/paul-gottereau-petitionar-bis.html

      Ștergere