joi, 30 decembrie 2010

Despre religie si ... au trecut 20 de ani (7)

Am explicat prietenilor ca sufar de o insuficienta religioasa din ce in ce mai acuta. De la an la an, cand vine Craciunul ma cuprinde depresia iar lucrurile din jur "le simt enorm si le vaz monstruos" . Vad agitatia asta cu cheltuieli obligatorii pe cadouri inutile, mancare, mancare, mancare, reflexul sms-urilor automate trimise la toata lista de contacte cu mesaje d'alea stupide cu "lumina", "linistea sufleteasca", verva urarilor ipocrite catre diversi si diverse, programe siropoase la TV si radio cu cate un Mos Craciun la fiecare 3 secunde ...
Cel mai tare ma enerveaza aia care bat tobele pe sub ferestrele blocurilor "in respectul traditiilor", aia care suna insistent la usa in ziua nepotrivita pentru colinde, popa care se trezeste brusc cu obligatia de a-ti stropi scafarlia cu busuiocul muiat intr-o apa cu proprietati miraculoase si suna la usa fara sa stie daca acolo e un crestin, un evreu, un musulman sau vreun baha'i. Important e sa fie un cotizant nu-i asa?

De cand cu accidentul de la maternitatea Giulesti, cand niste victime nevinovate nu au avut parte de ceremonialul religios la inmormantare pentru ca "nu erau botezati", mi-e si mai greata de BOR - aceeasi care in schimb face o monstruozitate numita pompos "Catedrala Mantuirii Neamului" pentru care produce defrisari ilegale ce vor avea un rezultat complet inutil dar foarte costisitor si cu acelasi impact urban precum sora mai mare numita "Casa Poporului".

Nu-mi mai aduc aminte cu exactitate ce ma enerva in 1990 in prestatia bisericii care, in mod traditional, e un pres pentru stersul picioarelor puterii zilei. Stiu doar ca am ramas cu impresia nezdruncinata ca Teoctist le sufla in panze FSNistilor. Poate nu degeaba in 1990, in primele randuri din Parlament statea burta unui senator in sutana, afiliat -cum altfel?- neocomunistilor ...

Eu asa vedeam in 1990 problema:

Mi-e greu sa-mi mai schimb azi parerea despre BOR. Mult mai destepti cred ca erau sasii care isi angajau preotul asa cum isi angajau si organistul astfel incat relatia sa fie clara si corecta si sa n-ai senzatia ca-ti sta o capusa pe corp ...
As vrea totusi sa cred ca exista un Dumnezeu. Mi-ar si placea sa-mi dea de veste ca exista insa nu prin intermediul unui popa. Un semn pozitiv ar fi, de exemplu, ca aceste lighioane raufacatoare care ne guverneaza azi sa fie traznite intr-o zi ... sau sa li se crape pamantul de sub case....
Sau poate, macar, ar putea Dumnezeu sa faca sa le crape un pic obrazul de rusine ?

11 comentarii:

  1. Îmi place. Teribil de mult. Gândim, pe undeva, la fel.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma bucur ca mai e cineva care are aceleasi perceptii; inseamna ca n-am luat-o inca razna :)
    Am uitat sa mai spun ca ma infurie gandul ca BOR a facut toat epresiunile posibile ca sa impuna studiul religiei in scoli. In esenta n-ar fi rau insa studiul religiei in scoli este de fapt o indoctrinare religioasa stupida in loc sa fie o prezentare a istoriei religiilor, a diferentelor si apropierilor dintre religii, lucruri cu cap care sa-i faca pe copii sa inteleaga lumea in care traiesc.
    Ca sa nu mai spun ca ma infurie la culme prezenta crucifixului in parlamentul unei tari laice si care mai are si un caracterul firesc multiconfesional prin faptul ca destui cetateni ai sai au alte credinte decat cea crestina.

    RăspundețiȘtergere
  3. Subscriu la tot ce ai spus mai sus, Adrian! Urăsc colindele din prima săptămână de decembrie, plugușorul din a doua zi de Crăciun și clerul veșnic milog.

    În sala Senatului unei mari universități din București există pe perete stema națională și o icoană ortodoxă mai mare decât stema. Iar membrilor Senatului acelei universități tot nu le crapă obrazul de rușine la câte aberații votează acolo.

    RăspundețiȘtergere
  4. Mi-a placut ilustratia. Probabil ca astazi s-ar numi ”la Dani”.

    RăspundețiȘtergere
  5. @armyuser: ma intreb cum s-ar sanctiona asta in Turcia ...
    @doncara: multumesc pentru vizita si pentru aprecierea ilustratiei. se intampla ca am dat mana cu pariarhul Teoctist la un moment dat in timp ce cu patriarhul Daniel am si schimbat cateva cuvinte. Cred ca e o persoana speciala insa tot nu-mi scutura imaginea generala a bisericii ...

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu ştiu ce mă enerva atunci, ştiu şi ce mă enervează acum... lipsa credinţei la unii preoţi. De fiecare dată când văd câte un preot care prestează servicii, la fel ca un masor sau un mecanic auto, simt că ceva nu este OK în lume. Ştiu şi preoţi dedicaţi, oameni care şi-au făcut din viaţă un ţel... dar normalitatea nu "sare în ochi". Uneori mai se simte şi excelenţa preoţească, cum am simţit când am trecut, o dată în viaţă, pe lângă părintele Dumitru Stăniloaie.

    RăspundețiȘtergere
  7. @bibliotecaru: nu neg, asa este, unii, poate destul de multi au chemare pentru aceasta misiune. eu vorbesc insa de sistem. de multe ori, trecand pe jos prin fata seminarului teologic, am remarcat fara sa vreau si atitudinile si discutiile studentilor de acolo ... i-as baga in categoria "aceste cuvinte ne doare" ca sa parafrazez un perosnaj dintr-un film ! :)
    Pe mine ma mai enerveaza ca se preteaza la unele ritualuri imbecile precum "sfintirea masinii" Mi-a fost dat sa vad odata la manastirea Barsana o masina cu capota ridicata ca sa vina preotul sa-i stropeasca incrucisat motorul ... Nu e oare mai simplu pentru proprietar sa respecte regulile de circulatie si sa-si faca un CASCO? Sau "sfintirea" joaca rol de CASCO perpetuu ? :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Ca bine le mai zici dumneata!
    Parol!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multam de vizita! Le ziceam bine odata, cand aveam pusca si cureaua lata :) ... Acum, dupa 4 ani, cred ca le zic foarte bine! Desenele nu-mi mai ies ca pe vremuri si umorul s-a mai subrezit. D'aia imi place sa urmaresc Baselandia si sa dau acolo aprecieri, ca tare-mi place cand mijeste "basescu la puscarie!" :))

      Ștergere
  9. Din link în link şi... surpriză! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru ratacire si pentru aprecierea exprimata la blogul secundar :) !

      Ștergere